Murchison falls - Reisverslag uit Voorschoten, Nederland van Mo & Nico - WaarBenJij.nu Murchison falls - Reisverslag uit Voorschoten, Nederland van Mo & Nico - WaarBenJij.nu

Murchison falls

Door: Mo

Blijf op de hoogte en volg Mo & Nico

16 Maart 2019 | Nederland, Voorschoten

Twee dagen Murchison falls

Vandaag is Peter jarig, hij wordt 67, dus we beginnen de dag al zingend aan het ontbijt. Ik heb een slinger gekocht in het dorpje waar we geluncht hebben dus ik versier hem, zoals het hoort :) we gaan om 7 uur de jeeps in en het nationale park in, hier om de hoek. We zien belachelijke hoeveelheden aan oribi's, kobs, heel af en toe een bush bock (die zijn schuw maar heel mooi met een witte tekening op de rug), hartebeesten, buffels en een paar olifanten. Verderop zien de de eerste giraffen. Toen wisten we nog niet dat we ook van deze beesten hele trossen zouden gaan zien. Wat een gracieuze beesten zijn dit. Mooie tekeningen, hoe donkerder ze zijn, hoe ouder. Het mannetje heeft vijf hoorns. Alles bij elkaar hebben we zeker 50 giraffen gezien en vaak ook echt van dichtbij. We zien af en toe de Nijl lopen maar komen nooit echt in de buurt. Bij een hotel ruine hebben we prachtig uitzicht over de Nijlvallei. Het warmt flink op, we zijn weer onderweg naar de 40 graden. Met alle ramen open is er altijd een windje, die is ook heet maar toch prettig. Her en der komen we olifanten tegen. Plots steekt er voor de auto een leeuw over, deze volgt de leeuw die rechts van ons loopt. Hoe gaaf is dit toch weer! Slaat nergens op dat je kilometers aan het rijden bent en ineens die twee leeuwen ons pad kruisen, wat een geluk. De beesten blijven in het hoge gras, we zien de koppies voortbewegen. Af en toe blijft er een op een heuveltje zand staan om rond te kijken. Ze buigen af richting de weg die wij zojuist hebben afgelegd, we keren om en gaan terug. Links van de weg de twee leeuwen, rechts van de weg wat oribi's en kob's. De jacht wordt ingezet. Freya en Nico klimmen op het dak voor een vip uitzicht. De ene leeuw blijft achter, de andere sluipt met enige snelheid richting zo'n leuke, lieve, schattige kob. Dit is toch wel even spannend hoor, wat een fantastische voorsteling krijgen we voorgeschoteld zeg! Na het sluipen richt de leeuw zich meer op en gaat versnellen, de kob vliegt ongerust op en heeft ineens in de gaten dat hij op het menu staat. Pijl snel schiet hij er met bochten vandoor, de leeuw doet nog heel even iets maar weet dat hij te laat is. Het spannende moment is voorbij. Dit is wel even te gek geweest zeg. We gaan verder richting de Nijl. We stoppen nog een paar keer voor groepjes giraffen. Als we bij het water zijn zien we in de verte nijlpaarden in net water staan, hopelijk komen we straks dichter in de buurt. Er loopt weer een leeuw langs de truck, kijkt niet op of om en gaat verder het gewas in. Op het zand ligt een stuk kadaver waar de gieren nog omheen dansen en vlees pikken. Grote vogels hoor hier. Ook de marabu's vliegen en wandelen rond. We gaan verder langs de oevers en stoppen voor kraanvogels, hele mooie grote elegant beesten met een kroontje op de kop. Met dit uitzicht even met de broek op de knieen voor een buiten toilet. Plassen met mooi uitzicht, geweldig! We stoppen voor de lunch op een zinderend heet plekje aan de waterkant. Er liggen nijlpaarden in het water die af en toe omhoog komen en met hun ogen en neus boven het water uitsteken. Wat imposant ook weer. Ons lunchpakket bestaat uit tonijnsandwich, gebraden kippenpoot, gekookt ei, mango sapje, pannenkoekjes, koekjes en een banaan. Heerlijk! We rijden verder en zien vooral weer alle hertensoorten, niet normaal dat je die overal ziet met pumba's, patak aapjes, af en toe een olifant in de verte en giraffen. Als we al een tijdje niet meer bijzonders zien (ja, belachelijk he, we vinden het uitzicht al normaal worden :) ziet Isma, onze chauffeur, ineens een luipaard in de boom liggen. Boven op de rem, in zijn achteruit. Ja! Een luipaard in de boom! Het beest heeft ons ook opgemerkt en verlaat snel zijn plek. Jammer maar fantastisch want nu kunnen we hem goed zien als hij de boom uit komt en wegrent over een open stukje vlakte. Wat een prachtig beest, niet te groot maar een enorme kat. Gaaf zeg, wat een geluksdag. We volgen hem nog wat met de jeep op de vlakte maar hij kruipt verderop een andere boom in waar wij niet kunnen komen. Wow!